بـــحــــر الأحـــــــــزان
أنت غير مسجل بالمنتدى يمكنك بالتسجيل معنا بمنتدى بحر الإحزان www.yoo8.yoo7.com وبإمكانك يجب عليك تفعيل التسجيل بعد السسجيل عند ارسالة رسالة ليك عبر البريد الإلكتروني واي واحد عندو مشكلة نفسية يكتبها إلينا وانحنو مستعدين جدا جدا
أنت غير مسجل بالمنتدى يمكنك بالتسجيل معنا بمنتدى بحر الإحزان www.yoo8.yoo7.com وبإمكانك يجب عليك تفعيل التسجيل بعد السسجيل عند ارسالة رسالة ليك عبر البريد الإلكتروني واي واحد عندو مشكلة نفسية يكتبها إلينا وانحنو مستعدين جدا جدا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

لحل المشاكل العاطفية و النفسية لحل مشاكل الشباب مخنوق مدايق بحب ومش قادر اسيب حبيبتي كلو إلو حل لا تخاف إدخل وابشر

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

|█| لكل من يستخدم ال adsl : معلومات عن ال ip المفروض تكون عا

كاتب الموضوعرسالة
غريب الناس
حزن مشارك
حزن مشارك
غريب الناس

ذكر عدد الرسائل : 39

|█| لكل من يستخدم ال adsl : معلومات عن ال ip المفروض تكون عا Empty
مُساهمةموضوع: |█| لكل من يستخدم ال adsl : معلومات عن ال ip المفروض تكون عا   |█| لكل من يستخدم ال adsl : معلومات عن ال ip المفروض تكون عا Emptyالأحد يونيو 26, 2011 2:53 am

السلام عليكم ورحمة الله
كتير مننا بيستخدم الانترنت كل يوم وبيعمل شبكه مع جهاز تاني ......الخ الخ
وميعرفش الفرق بين الstatic ip وال dynamic ip
وفي ناس متعرفش يعني ايه ip اصلا .........
ip هي اختصار لكلمة internet protocol وهو بروتوكول بعرف اي حاجه بتنقلها راحه فين وجايه منين
في منه v4 و v6 واكثرنا بيستخدم v4
وال ip بيتكون من 32 بت بيعرفونا عدد المستخدمين وعدد المستضيفين
مثال بسيط علشان محدش يتوه مني ال ip دا بالظبط زي رقم التليفون لازم انا يبقي عندي رقم تليفون وانت عندك
رقم تليفون علشان نكلم بعض ، برضه كل جهاز بيبقي ليه ip علشان يقدر يكلم الجهاز التاني

وفي حاجه اسمها الstatic ip دا ثابت للشبكه بتاعتك مش بيتغير ممكن يقعد سنين

ممكن تعرفه من اللينك دا

your IP

وفي ال dynamic ip ودا اللي احنا بنستخدمه و بيتغير كل مره بتفتح الانترنت او بتعمل ريستارت للروتر

طيب ليه مش كل جهاز في العالم ليه ip ثابت ويريحو دماغهم ، طبعا دا مينفعش لأن في ملايين الاجهزه
وكل يوم في الاف من الاجهزه بتضاف والاف اخري بتترمي.
وطبعا موضوع ال dynamic ip دا كان مفيد جدا مع موقع الرابيد شير ل
لأنك لما كنت بتحمل حاجه وتيجي تحمل تاني ويقولك استني 50 دقيقه
ببساطه كنت بتعمل ريستارت للروتر بتاعك فتاخد ip جديد وتقدر تحمل كانك مستخدم جديد.

اتمني اني أكون افدكم بشيء.

...

|█| لكل من يستخدم ال adsl : معلومات عن ال ip المفروض تكون عا
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-